När vi rengjort avloppssystemet i din fastighet/hus så finns där ett par saker du bör tänka på för att undvika kommande problem.

Vårt arbete utförs för att du och dina grannar ska slippa problem med avloppsstopp, dålig lukt eller störande ljud. Avloppen är konstruerade för att kunna ta emot normalt avfall som diskvatten och tvättvatten. Naturligtvis också det som du vanligen måste spola ner i toalettstolen.

Nedan finner du lite tips hur du bäst undviker kommande problem

Kök

Köksavloppet ska kunna ta emot diskvatten och det som normalt kan följa med. Övrigt spill bör du vara noga med att plocka upp och slänga i soporna. Det är lätt att risgryn och andra mindre rester som följer med när du diskar spolas med, men i möjligaste mån bör sådana rester tas om hand.
Stora mängder fett och olja sätter snabbt stopp i våra avlopp. Om du t.ex. friterar eller kokar mat i olja bör du ta hand om dessa rester och lämna dem till destruktion. När du ändå tvingas få fett med i diskvattnet skall du spola extra mycket hetvatten för att vara säker på att all fett verkligen går ut i avloppssystemet.

Spola inte ner fett eller olja i avloppet.

Börjar det rinna dåligt i diskmaskinen är det ofta vattenlåset som sitter under diskhon som kan vara problemet. Är vattenlåset i plast kan du själv lätt lossa det och kontrollera om det är igensatt. Det är också lätt att rengöra.

Badrum

Avloppen från badrum och toaletter är till för att ta emot vårt normala avfall som tvättvatten och avföring. Ingenting annat.
Främmande föremål skall inte spolas ner i toalettstolen.

Dem vanligaste problemen som uppstår i badrummet är att det blir stopp i vattenlåset under tvättstället eller i brunnen som sitter under badkaret. I båda fallen är det lätt att åtgärda. Vattenlåset under tvättstället demonterar och rengör du själv med enkla metoder. Brunnen eller badkaret bör du med jämna mellanrum kontrollera så att det är fritt från t.ex. hårtussar och annat som kan samlas där. Ett enkelt sätt att slippa sådana problem är att sätta en hårsil i badkarsavloppet. Kostar bara några kronor.

Övrigt

En av dem vanligaste orsakerna till avloppsstopp är att man spolar ner kattsand. Vi skall vara snälla mot våra husdjur men absolut inte spola ner sanden efter dem.

Ett gammalt beprövat sätt vid stopp i avloppet är att använda kaustiksoda eller andra former av propplösare. Undvik detta. Problemen kan lösas för stunden men blir desto värre i framtiden.

Vanliga frågor

Det sprutar vatten! Vad gör jag?

Först måste du hitta din huvudkran. Om du bor i eget hus så letar du efter vattenmätaren. Stäng gärna kranen som sitter efter vattenmätaren. Vattenmätaren sitter ofta belägen i källare eller garage vid ytterväggen mot gatan. I vissa fall på annan plats. Om man inte vet hur vattenmätaren ser ut kan man leta efter en klocka med kranar på varsin sida. Om du har eget vatten så stäng av strömbrytaren till pumpen och öppna en kran för att sänka trycket i hydrofor/hydropressen. Om du bor i flerfamiljshus så kontakta någon ansvarig i huset som vanligtvis vet var avstängningen sitter. Vi hjälper er att laga läckan så ni kan få på vattnet igen. Och återställer eventuella skador. Kontakta Rörjouren – Avloppsakuten på 040-46 90 80.

Det bubblar i mitt avlopp?

Om det är så att du bor i flerfamiljshus kan detta vara begynnelse till akut stamstopp. Om man får stamstopp kan detta i värsta fall yttra sig på så sätt att man får upp grannens avloppsvatten i den egna lägenheten och få vattenskada för mycket dyra belopp. Kontakta genast ansvarig i huset för preventiv åtgärd. Vi utför stamrensningar. Bor man i villa/radhus så har man begynnande stopp i avlopp och bör åtgärda detta omedelbart. Kontakta Rörjouren – Avloppsakuten på 040-46 90 80.

Hur snabbt kan ni vara på plats?

Det beror helt och hållet på vår arbetsbelastning för stunden. I akuta ärenden så är vår ambition att vara på plats så snart som det är möjligt. Tveka inte att kontakta oss!

Jag har septiktank och har stopp i avloppet?

Kontrollera noga att septiktanken är tom. Annars kommer vi med en sugbil och tömmer denna. Kontakta Rörjouren – Avloppsakuten på 040-46 90 80.

Jag har köpt egen blandare, kan ni installera den åt mig.

Vi installerar din blandare. Däremot om blandaren inte uppfyller våra kvalitetsnormer eller vi inte kan veta vilken kvalitet blandaren har(exempelvis blandare av okänt märke inköpt på varuhus). Så frånskriver vi oss all garanti gällande installationen då vi inte kan säkerställa dess kvalitet. Vi rekommenderar att du ringer och diskutera med oss innan du inhandlar eget material. Ofta kan det vara designmässiga skäl till att du som kund väljer att inhandla en egen blandare. Men då vi vill vara professionella så vill vi gärna se till att vi inte medverkar till att installera utrustning med undermålig kvalitet som kan i värsta fall orsaka skada på kundens egendom. Kontakta Rörjouren – Avloppsakuten på 040-46 90 80.

Vilka garantier erbjuder Ni?

Rörjouren – VVS lämnar ett års garanti för fel som går under Konsumenttjänstlagen. Observera att detta enbart gäller material och tjänster som är levererade oss.
Vår garanti gäller således INTE för av konsument tillhandahållet material. Vår branschorganisation rekommenderar oss att meddela kunden om vi finner det tillhandahållna materialet olämpligt eller tveksamt. Vi har därför skyldighet att i vissa fall avråda från installation.

Skicka in din fråga!

Skicka in din fråga så besvarar vi den inom 24h.
Är din fråga relevant för våra andra kunder kan vi komma att lägga upp den under ”Vanliga frågor”.

Namn

E-post*

Din fråga / Beskriv ditt problem